Sunt lecțiile de muzică o modalitate de a deveni mai inteligenți? Cum poate ajuta studierea unui instrument muzical sau lecțiile de canto în dezvoltarea cognitivă a copiilor și adulților? Poți învăța să cânți la un instrument muzical și mai târziu în viață, este mult mai dificil? Te ajută studiul muzicii și la o vârstă înaintată? Răspunsurile la aceste întrebări și la multe altele le puteți descoperi în acest articol.

Majoritatea părinților consideră că studiul unui instrument muzical le poate oferi copiilor posibilitatea de a-și dezvolta abilitățile intelectuale, perceptive și cognitive. Noi am adăuga, pe lângă acestea și posibilitatea de exprimare a laturii artistice, îmbunătățirea conexiunilor sociale și o stare generală mai bună, căci a cânta este o activitate fun, let’s face it.

Ce se întâmplă în creier când învățăm să cântăm la un instrument muzical?

Mai multe cercetări arată că a studia muzica de mic are avantaje notabile și mai târziu în viață, în forma protejării creierului împotriva pierderilor de memorie care apar pe măsură ce înaintăm în vârstă, dar și stoparea declinului cognitiv, atât la adulții sănătoși cât și la cei cu probleme neurologice.

Astfel, chiar dacă vă decideți la o vârstă înaintată să începeți acele lecții de pian sau chitară pe care vi le doriți demult, tot veți beneficia de îmbunătățiri la nivel mental și emoțional.

Motivul principal pentru care acest lucru se întâmplă este că învățarea a ceva nou creează noi conexiuni neuronale, noi căi în creier prin care informația se leagă de lucruri deja învățate, conform cercetărilor realizate de neuropsihologul Brenda Hanna­-Pladdy de la Emory University din Atlanta. 

Multiplele ore petrecute studiind sau exersând la un instrument muzical – ceea ce presupune exersarea unor tipuri specifice de control motor și coordonare (fiecare deget de la fiecare mână face ceva diferit, iar pentru anumite instrumente, folosind și gura și respirația) – împreună cu abilitățile de citire și ascultare a muzicii – care sunt folosite în învățarea unui instrument de la o vârstă mică, sunt toți factori care contribuie la stimularea creierului, care se menține și mai târziu în viață.

Ce spun studiile de specialitate despre beneficiile studiului muzicii?

Cercetările au arătat că studierea muzicii în copilărie are numeroase beneficii pentru dezvoltarea cognitivă, socială și emoțională a copiilor. Iată câteva dintre aceste beneficii, conform cercetărilor psihologice din domeniu:

  1. Dezvoltarea cognitivă: Potrivit unui studiu publicat în revista Frontiers in Psychology, formarea muzicală poate îmbunătăți abilitățile cognitive ale copiilor, cum ar fi limbajul, memoria și abilitățile de raționament spațial, dar și îmbunătățirea memoriei, atenției și abilităților de rezolvare a problemelor.
  2. Îmbunătățirea funcției creierului: Un alt studiu publicat în revista „Nature Neuroscience” a constatat că copiii care primesc o formare muzicală prezintă o funcție îmbunătățită a creierului în comparație cu copiii care nu au studiat muzica.
  3. Dezvoltarea emoțională îmbunătățită: Un studiu publicat în „Journal of Educational Psychology” a constatat că formarea muzicală poate îmbunătăți dezvoltarea emoțională a copiilor, inclusiv empatia și stima de sine.  Atunci când copiii învață să cânte la un instrument, ei experimentează un sentiment de realizare și mândrie în abilitățile lor. Acest lucru le poate spori încrederea în sine, ajutându-i să se simtă mai siguri și mai pozitivi cu privire la ei înșiși.
  4. Abilități sociale îmbunătățite: Potrivit unei alte cercetari publicate în „Journal of Research in Music Education”, lecțille de canto sau instrumente pot ajuta copiii să-și dezvolte abilitățile sociale, ca munca în echipă, cooperarea și comunicarea.

Aceste descoperiri demonstrează că formarea muzicală în copilărie poate avea un impact pozitiv asupra diferitelor aspecte ale dezvoltării copiilor. 

În plus, studierea unui instrument poate oferi și alte avantaje, cum ar fi:

  • Dezvoltarea disciplinei: Învățarea unui instrument poate ajuta copiii să-și dezvolte obiceiuri sănătoase și să-și gestioneze mai bine timpul.
  • Îmbunătățirea coordonării mână-ochi: Studierea unui instrument poate ajuta la îmbunătățirea coordonării mână-ochi a copiilor și poate contribui la dezvoltarea dextrității.
  • Creșterea încrederii în sine: Studierea unui instrument poate ajuta copiii să-și crească încrederea în sine și să se simtă mai încrezători atunci când se află în fața unui public, cu precădere pentru aceia care suferă de anxietate socială.
  • Dezvoltarea creativității: Studiul unui instrument poate stimula creativitatea și imaginația copiilor și poate oferi oportunități de exprimare artistică. Cântatul la un instrument permite copiilor să se exprime creativ și să experimenteze diferite sunete, ritmuri și emoții. Aceasta poate fi o modalitate foarte bună pentru copii de a-și valorifica imaginația și de a-și dezvolta propriul stil muzical.
  • Oferă o abilitate pe tot parcursul vieții: A învăța să cânți la un instrument este o abilitate care poate fi savurată pentru o viață întreagă. Fie că este un hobby sau fac o carieră din asta, copiii care învață să cânte la un instrument vor avea o abilitate pe care o poartă cu ei până la vârsta adultă. În plus, cântatul la un instrument poate fi o sursă excelentă de relaxare și de eliberare a stresului, oferind o modalitate de exprimare creativă și un sentiment de realizare.

Antrenamentul muzical îți crește dimensiunea creierului? 

Da, este posibilă chiar cartografierea impactului studiului muzicii asupra creierului: Într-un studiu din 2003, neurologul Gottfried Schlaug de la Harvard a descoperit că creierul muzicienilor adulți profesioniști avea un volum mai mare de materie cenușie decât creierul non-muzicienilor. Schlaug și colegii săi au descoperit, de asemenea, că, după 15 luni de formare muzicală în copilăria timpurie, încep să apară modificări structurale ale creierului asociate cu îmbunătățiri motorii și auditive.

Alte studii au arătat o creștere a volumului de materie albă. Astfel de descoperiri vorbesc despre plasticitatea creierului sau neuroplasticitatea – capacitatea sa de a se schimba sau de a se adapta ca răspuns la experiență, mediu sau comportament. 

De asemenea, arată puterea studierii muzicii de a îmbunătăți și de a construi conexiuni în creier.

„Ceea ce este unic la a invata sa cânți la un instrument este că necesită o gamă largă de regiuni ale creierului și funcții cognitive pentru a lucra împreună simultan, atât în ​​emisfera dreaptă, cât și în cea stângă a creierului”, spune Alison Balbag, o cântăreață profesionistă de harpă care a început studiul muzicii la vârsta de cinci ani. Deține un doctorat în muzică și în studiază pentru doctoratul în gerontologie (cu un accent special pe impactul muzicii asupra sănătății pe tot parcursul vieții) la Universitatea din California de Sud. Redarea muzicii poate fi o modalitate eficientă de a stimula creierul, spune ea, creând scurtături către o gamă largă de regiuni ale creierului și funcții cognitive și cu efecte de-a lungul deceniilor.

Cu cât studiezi un instrument muzical pe o perioadă de timp mai lungă, cu atât mai bine 

Mai multe cercetări arată că acest lucru este adevărat. În primul studiu al neuropsihologului Hanna-Paddy pe această temă, publicat în 2011, ea a împărțit 70 de adulți sănătoși cu vârste cuprinse între 60 și 83 de ani în trei grupuri: muzicieni care au studiat un instrument timp de cel puțin zece ani, cei care au cântat între unu și nouă ani și un grup de control care nu au învățat niciodată un instrument sau cum să citească muzică. Apoi, fiecare dintre subiecți a completat o serie cuprinzătoare de teste neuropsihologice.

Grupul care a studiat timp de cel puțin zece ani a obținut cel mai mare punctaj în domenii precum memoria nonverbală și vizuală, denumirea obiectelor și preluarea și adaptarea de noi informații. În schimb, cei care nu aveau pregătire muzicală au avut performanțe mai puțin bune, iar cei care au cântat între unu și nouă ani au fost la mijloc.

Cu alte cuvinte, cu cât s-au antrenat, cu atât au fost mai multe beneficii pentru participanți. Dar, ceea ce a fost surprinzător este nu și-au pierdut din aceste beneficii si abilitati cognitive, chiar și atunci când nu au mai cântat sau exersat de zeci de ani.

Cel de-al doilea studiu efectuat de cercetătoare, publicat în 2012, a confirmat aceste constatări și a sugerat în continuare că începerea formării muzicale înainte de vârsta de 9 ani (care este o perioadă critică de dezvoltare) și menținerea acesteia timp de zece ani sau mai mult poate aduce cele mai mari beneficii, cum ar fi îmbunătățirea memoriei verbale de lucru și mai târziu, la maturitate.

Acest beneficiu pe termen lung nu depinde de cât de multă educație ați primit în viață.

Studiul muzicii vă îmbunătățește capacitatea de a discerne sunete

Neurologul Nina Kraus de la Universitatea Northwestern din Chicago a descoperit și mai multe efecte pozitive asupra adulților în vârstă, de data aceasta, în domeniul auzului și comunicării. Acest lucru este semnificativ pentru ca auzul tinde să devină mai slab pe măsură ce îmbătrânim, inclusiv capacitatea de a discerne rapid și precis consoanele – o abilitate crucială pentru înțelegerea și participarea la o conversație.

Ar putea exista și alte beneficii potențiale semnificative de auz mai târziu în viață, suspectează neurologul Nina Kraus, deși nu le-a testat încă. „Muzicienii de-a lungul vieții lor și pe măsură ce îmbătrânesc, aud mai bine în medii zgomotoase. Dificultatea de a auzi cuvinte pe un fundal zgomotos este o plângere comună în rândul oamenilor pe măsură ce îmbătrânesc.”

Niciodată nu e prea tarziu pentru a studia muzica, chiar și la o vârstă foarte înaintată.

Nu este prea târziu pentru a obține beneficii, chiar dacă nu ați atins un instrument muzical până mai târziu în viață. Jennifer Bugos, profesor asistent de educație muzicală la Universitatea din Florida de Sud, Tampa, a studiat impactul cursurilor individuale de pian asupra adulților cu vârste cuprinse între 60 și 85 de ani.

După șase luni, cei care au primit lecții de pian au prezentat îmbunătățiri de  memorie, fluență verbală, viteza cu care au procesat informații, capacitatea de planificare și alte funcții cognitive, comparativ cu cei care nu au luat lecții de muzică.

Mai multe studii pe această temă vin și de la alți cercetători în ceea ce pare a fi un domeniu înfloritor. Hervé Platel, profesor de neuropsihologie la Université de Caen Basse-Normandie, Franța, se angajează într-un studiu neuroimagistic al non-muzicienilor sănătoși, care abia încep să studieze un instrument muzical.

Neurologul Julene Johnson, profesor la Institutul pentru Sănătate și Îmbătrânire de la Universitatea din California, San Francisco, investighează acum posibilele beneficii cognitive, motorii și fizice obținute de seniorii care încep să cânte într-un cor după vârsta de 60 ani. De asemenea, ea va studia aspectele psihosociale și de calitate a vieții.

 

„Oamenii se feresc adesea de a învăța să cânte la un instrument muzical la o vârstă mai târzie, dar este cu siguranță posibil să înveți și să cânți bine până la o vârstă adultă înaintată”.

 

La Școala Symphony sunteți bineveniți indiferent de vârstă, lecțiile noastre de canto, pian, chitară și vioară sunt recomandate a fi începute după 5 ani, iar profesorii noștri folosesc tehnici moderne de predare, astfel încât fiecare cursant să-și îndeplinească obiectivele setate la începutul cursurilor.

Mai multe detalii despre cursuri, aici, iar pentru orice întrebare sau programări, vă stăm la dispoziție.